موضوع پیشنهادی : بررسی تحلیل وضعیت شاخص های مالی، عملیاتی و حاکمیتی شرکت های موجود در سبد سهام عدالت
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1399/03/18
  • 2784
موضوع پیشنهادی : بررسی تحلیل وضعیت شاخص های مالی، عملیاتی و حاکمیتی شرکت های موجود در سبد سهام عدالت

 

 

موضوع پیشنهادی:

 

بررسی تحلیل وضعیت شاخص های مالی، عملیاتی و حاکمیتی شرکت های موجود در سبد سهام عدالت

 

با آزاد سازی سهام عدالت، برای بیشتر افراد این سوال ایجاد شده است که سهام عدالت اختصاص پیدا کرده به هر فرد چه میزان و متعلق به کدام شرکت های حاضر در بورس است.

در ابتدا ۶۰ شرکت در پرتفوی سهام عدالت حضور داشتند، اما به دلیل آنکه مجموع وجوه حاصل از سود سهام شرکت‌ها تا سال ۹۵ کفاف تسویه ارزش سهام ۶۰ شرکت را نمی‌داد، سازمان خصوصی سازی ۴۹ شرکت را به ارزش حدودی ۲۶ هزار میلیارد تومان در سبد سهام عدالت انتخاب کرد و ۱۱ شرکت دیگر و بخشی از سهام شرکت دخانیات را از پرتفوی سهام عدالت خارج کرد.

در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد تومان است که از میان آن‌ها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی هستند.

شرکت هایی از قبیل شرکت ایران خودرو، بانک ملت، چادرملو، سایپا، فولاد خوزستان، نیروترانس، پتروشیمی جم و ....جزء شرکت های بورسی پرتفوی سهام عدالت هستند.

 

با توجه به اینکه در طرح آزادسازی سهام عدالت، دارندگان این سهام می توانند سهام شرکت‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند، این سوال پیش می آید که وضعیت شرکت های موجود در سبد سهام عدالت از لحاظ شاخص های مالی، عملیاتی و حاکمیتی در چه شرایطی می باشد؟ بعبارت دیگر این شرکت ها از نظر نسبت های مالی و عملیاتی (نسبت های سودآوری، نسبت های نقدینگی، نسبت های ساختار سرمایه و ...) و شاخص های درون و برون سازمانی حاکمیت شرکتی در چه وضعیتی قرار دارند؟

 

با توجه به توضیحات فوق، به پژوهشگران پیشنهاد می شود که به موضوع بررسی تحلیل وضعیت شاخص های مالی، عملیاتی و حاکمیتی شرکت های موجود در سبد سهام عدالت پرداخته شود و نتایج آن جهت اخذ تصمیمات صحیح و مناسب برای دارندگان سهام عدالت منتشر گردد.

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 67 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز