موضوع پیشنهادی ) بررسی ویژگی های مدیران در مدیریت اسلامی: با تاکید بر دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1399/04/02
  • 2702
موضوع پیشنهادی )  بررسی ویژگی های مدیران در مدیریت اسلامی: با تاکید بر دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه

 

موضوع پیشنهادی:

بررسی ویژگی های مدیران در مدیریت اسلامی: با تاکید بر دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه

 

خصوصيات و معيارهاي مديران در نهج‌البلاغه را مي‌توان به سه دسته زير تقسيم کرد:

الف) معيارهاي تخصصي: اين دسته از معيارها، براي انجام موفقيت‌آميز شغل لازم است. اين معيارها معمولاً بين مديريت اسلامي و مديريت غربي مشترک است. معيارهايي نظير تحصيلات، تجربه، سابقه كاري،...

ب) معيارهاي ارزشي: اين دسته از معيارها شامل مجموعه‌اي از رفتارهاي قابل قبول جوامع انساني مي‌باشد كه در اكثر جوامع ممكن است قابل قبول باشد و به نام ارزش‌هاي جهاني نيز شناخته مي‌شوند. مانند رعايت حقوق ديگران، گشاده‌رويي و ....

ج) معيارهاي مکتبي: معيارهاي مکتبي ريشه در مکتب اسلام و مديريت اسلامي دارد. جايگاه و مفهوم انسان در دو مكتب الهي و مادي، معيارها و ملاك‌هاي انتخاب افراد در مناصب و مديريت‌ها را نيز شکل مي‌دهد به طوري كه در مكتب تيلوريسم به انسان به عنوان (گوريل باهوش) و در مكتب اسلامي به عنوان (خليفه الله) نگريسته مي‌شود.

در مديريت اسلامي هدف صرف توليد نيست و غايت، تعالي انسان مي‌باشد. همان تفاوت‌هايي كه بين مديريت اسلامي و مديريت علمي وجود دارد، به تفاوت‌هايي در معيارهاي انتخاب و انتصاب افراد منجر مي‌شود لذا در اسلام معيارهاي ارزشي و مکتبي اهميت و گستردگي فراواني پيدا مي‌كند.

 

کلام و سيره معصومين (ع)، درس زندگي سعادتمند در اين دنيا و رستگاري آخرت براي انسان است. همان‌طور که در معيارهاي استخراج شده از نهج‌البلاغه مشاهده شد، معارف اهل بيت فقط به يک بٌعد انسان نمي‌پردازد و انسان را در تمام ابعاد وجودي رشد مي‌دهد. براين اساس مي‌توان چنين نتيجه‌گيري نمود که در رويکرد اسلامي، نظامي جامع و همه جانبه در مقام تعريف ويژگي‌هاي مديران مد نظر است که ابعاد دروني ساختاري، رفتاري را بصورت همزمان پوشش مي‌دهد.

منبع: نشريه مرکز تحقيقات دانشگاه امام صادق عليه السلام، شماره 24، پاييز 85

نویسنده: آرش آقاجانی

 

---------------------------------------------------

پیشنهاد می شود، مطالعات کاربردی در زمینه « مدیریت اسلامی » و « ویژگی های مدیران در مدیریت اسلامی با تاکید بر دیدگاه امام علی در نهج البلاغه » توسط پژوهشگران، اساتید و دانشجویان صورت گرفته و نتایج مطالعات جهت انجام اقدامات عملی در زمینه پیاده سازی مدیریت اسلامی در کشور منتشر شود.

---------------------------------------------------

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 19 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز