موضوع پیشنهادی) تحقق اقتصاد مقاومتی : نقش حسابداری کجاست؟ (با تاکید بر حسابداری اسلامی)
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1399/05/13
  • 2925
موضوع پیشنهادی)  تحقق اقتصاد مقاومتی : نقش حسابداری کجاست؟  (با تاکید بر حسابداری اسلامی)

 

تحقق اقتصاد مقاومتی : نقش حسابداری کجاست؟  (با تاکید بر حسابداری اسلامی)

 

هدف از اقتصاد مقاومتی، استفاده از توان داخلی و مقاومت در برابر تحریم با پدید آمدن کمترین مشکل است، بنابراین برای رد کردن فشارها و عبور از سختی ها و رسیدن به نقاط مثبت ملی، ایستادگی و مقاومت نیاز است.  اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برآمده از فرهنگ انقلابی، اسلامی و الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است. این نوع اقتصاد، مردم بنیاد، عدالت محور، فرصت ساز و با رویکردی جهادی است.

 نقش حسابداران و حسابرسان کشور در شناسایی جامع امکانات و منابع و تقویم مالی صحیح آن می تواند اطلاعات مناسبی از این منابع و امکانات را در اختیار بگذارد؛ برای مثال حسابداری مدیریت و حسابرسی عملیاتی می تواند در خدمت رشد بهره وری قرار گیرد، استفاده از هزینه یابی بر مبنای فعالیت، تقویت کنترلی های داخلی و سیستم های مالی مناسب، جهت تقویت مالی، برنامه ریزی تولید ملی و افزایش ارزش افزوده مورد استفاده قرار گیرد (شمس الدینی و همکاران، 1397).

 از سوی دیگر باید توجه داشت؛ اقتصاد غرب بر حاکمیت خصوصی پافشاری دارد؛ در حالی که در اقتصاد اسلامی مالک حقیقی همه اموال خداوند متعال است و این اموال در دست ما یک امانت می باشد. بنابراین دانش حسابداری زمانی می تواند در تحقق هدف های اقتصاد مقاومتی گام بردارد که سیاست گذاری های اسلامی داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما حسابداری مالی، آمیخته به حسابداری غرب است.

 ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی این دغدغه را نزد حسابداران و حسابرسان کشور پدید آورد که تحقق این سیاست ها فقط به عهده اقتصاددانان و مسئولان اجرایی کشور نیست و جامعه حسابداری نیز می تواند نقشی در این باره داشته باشد (شمس الدینی و همکاران، 1397).

-----------------

 منبع : شمس الدینی، سید محمد مهدی و همکاران.(1397). کارکردهای حسابداری در جنبه های مالی سیاست های اقتصاد مقاومتی از دید خبرگان دانشگاهی. دوفصلنامه اقتصاد مقاومتی. سال سوم، شماره 6

 

 -----------------------------------------------------------------

با توجه به توضیحات فوق؛ پیشنهاد می شود که محققان به موضوع « نقش پیاده سازی حسابداری اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی » و « تدوین مبانی، اصول و مفروضات حسابداری اسلامی»  پرداخته و مدل های اجرایی پیاده سازی آن پیشنهاد گردد.

  ---------------------------------------------------

 

 

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 20 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز