ادبیات و مبانی نظری حاکمیت شرکتی
  • ادبیات و مبانی نظری
  • محمدی
  • 1396/11/15
  • 4589
ادبیات و مبانی نظری حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی و اهمیت آن

حاكميت شركتي،‌ مجموعه سياست ها، روش ها و اقداماتي است كه براي تامين منافع ذينفعان شركت ها تدوين يافته به اجرا گذاشته مي‌شود. هدف استقرار مكانيزم‌هاي حاكميت داخلي در شركت ها، افزايش ضريب اطمينان فعاليت شركت و سياست هاي مديريت در راستاي منافع سهامداران به طور مشخص و به طور كلي تمامي ذينفعان است(رجبي، 1389).

فرض تئوري نمايندگي بر اين است كه بين منافع سهامداران و مديريت تعارض بالقوه اي وجود دارد كه مديران به دنبال حداكثر سازي منافع خود از طريق سهامداران شركت هستند كه اين منافع ممكن است در تضاد با منافع سهامداران باشد.( مایکل[1]، 2002). طبق تعريف جنسن و مك لينگ[2] (1976). به طور كلي شاخص های مختلف نظام راهبری شامل مكانيزم هاي داخلي شركت(تمركز مالكيت، استقلال اعضاي هيئت مديره، اندازه هئيت مديره و تفكيك دو پست رئيس هيئت مديره و بالاترني مقام اجرايي) و مكانيزم خارجي (سهامداران نهادي) مي باشد (بلك و همكاران، 2006). 

چارچوب حاکیمت شرکتی در نمایه ذیل به نمایش درآمده است:


 

 ------------------------------------------------------------

 برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با حاکمیت شرکتی می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

 ------------------------------------------------------------

 

 

[1] -Michael

[2] - Jensen

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 18 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز