تئوری بازی ها در حسابداری
  • ادبیات و مبانی نظری
  • محمدی
  • 1396/11/26
  • 7370
تئوری بازی ها در حسابداری

تئوری بازی ها در حسابداری

نظریه بازی ها اولین بار در سال 1921 توسط یک ریاضی دان فرانسوی به نام امیل بورل مطرح شد. اصولا همانطور که از کلمه بازی برداشت می شود مسائلی که نظریه بازی ها در آن مصداق دارد دارای چندین تصمیم گیر ذی نفع می باشد. نظریه بازی ها علمی است که به مطالعه تصمیم گیری افراد در شرایط تعامل با دیگران می پردازد. به تعبیر دیگر نظریه بازی ها علم مطالعه تعارض ها و همکار ها بین بازیگران عاقل است. هدف اصلی نظریه بازی ها دادن نگرش و دیدگاه است که براساس آن بازیگران بایستی عاقلانه رفتار کنند(علی نژاد و زمانی، 1395).

ویژگی عمده تصمیم گیری در شرایط بازی این است که هر بازیکن قبل از تصمیم گیری و انتخاب باید واکنش و عکس العمل دیگران را نسبت به انتخاب و تصمیم خود تجزیه و تحلیل کندو آنگاه تصمیمی را اتخاذ کند که برایش بهترین است(خوراکیان و نثاراحمدی، 1393).

به تعبیر دیگر نظریه بازی ها علم مطالعه تعارض ها(تضاد منافع)، همکاری بین بازیکنان عاقل است. هدف اصلی نظریه بازی ها دادن نگرش و دیدگاه است که براساس آن بازیکنان بایستی عاقلانه رفتار کنند. منظور از عاقلانه رفتار کردن این است که انسان قبل از این که دست به عملی بزند، به طور عمیق درباره آن فکر کند و هدف، ترجیحات و قیود خود را در نظر بگیرد؛ سپس عمل را مبتنی بر قاعده ای انتخاب کند که در راستای منافع او باشد(فهیمی و همکاران، 1393).

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------

برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری تئوری بازی

به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.

دریافت فایل

 -----------------------------------

 

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 27 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز