مروری بر ادبیات و مبانی نظری
مدیریت سود( مدیریت سود تعهدی و مدیریت واقعی سود)
فهرست مطالب
تعریف مدیریت سود....................................................................................................................................3
روش های انجام مدیریت سود.....................................................................................................................4
مدیریت سود از طریق دستکاری فعالیت های واقعی (مدیریت سود واقعی)................................ 4
مدیریت سود از طریق دستکاری اقلام تعهدی (مدیریت حسابداری سود).................................... 5
تاثیر انواع مدیریت سود(مدیریت سود تعهدی و مدیریت واقعی سود) بر یکدیگر........................................6
مدیریت سود واقعی......................................................................................................................................7
نظریه های مدیریت سود..............................................................................................................................8
انگیزه های مدیریت سود..............................................................................................................................11
انگیزه های بازار سرمایه.................................................................................................................................11
انگیزه های قراردادی.....................................................................................................................................12
انگیزه های مالیاتی.......................................................................................................................................13
انگیزه های سیاسی......................................................................................................................................14
انگیزه های شخصی....................................................................................................................................14
مدل های اندازه گیری مدیریت سود..........................................................................................................14
الف) مدل های مدیریت سود واقعی...........................................................................................................15
ب) مدل های مدیریت سود تعهدی..........................................................................................................16
ج) مدل های اقلام درآمد اختیاری............................................................................................................20
انواع مدیریت سود: مدیریت سود فرصت طلبانه و مدیریت سود کارا......................................................20
اشکال مدیریت سود..................................................................................................................................23
نقش اقلام تعهدی در مدیریت سود........................................................................................................25
تحلیل رابطه بدهی و مدیریت سود.........................................................................................................25
منابع فارسی.............................................................................................................................................27
منابع انگلیسی..........................................................................................................................................30
تعریف مدیریت سود
در ادبیات حسابداری، مدیریت سود[1] از موضوعاتی است که درخصوص سود حسابداری مطرح میشود. این مبحث از اوایل قرن بیست میلادی به بعد، توسط پژوهشگران رشته حسابداری شکل گرفته است. هر یک از آنان از زوایایی خاص و با عناوین متفاوتی مانند دستکاری سود[2]، هموارسازی سود[3] و در نهایت مدیریت سود، به موضوع پرداختهاند. در ادبیات حسابداری، مدیریت سود به عنوان گزارش نادرست سطح عملکرد اقتصادی شرکت توسط افراد درونسازمانی (به ویژه مدیریت) تعریف میشود که با هدف گمراه کردن ذینفعان و دستاندرکاران بازار سرمایه صورت میگیرد(هیلی و والن[4]، 1999).
در ادبيات حسابداري تعاريف مختلفي در مورد مديريت سود توسط محققين ارائه شده است. شيپر[5](1989) مديريت سود را اين چنين تعريف نموده است: دخالت عمدي در فرآيند گزارشگري برون سازماني با هدف بدست آوردن برخي مزاياي شخصي از سوي مديران يا سهامداران. وي ميافزايد: تعريف جامعتر مديريت سود بايد دربرگيرنده مديريت سود واقعي ايجاد شده از راه تصميمات زمانبندي سرمايهگذاري يا تصميمات تأمين مالي براي تغيير سود گزارش شده يا برخي ازاجزاي آن نيز ميباشد. ارائه تعريفي مناسب از مديريت سود مستلزم شناخت هدف و انگيزه از مديريت سود و کاربرد آن است. فرن و همکاران[6](1994) مديريت سود را به عنوان دستکاري سود توسط مديريت به منظور دست يابي به قسمتي از پيش داوريهاي مربوط به سود مورد انتظار تعريف ميکند. هيلي و والن[7] (1999) معتقدند که مديريت سود هنگامي رخ ميدهد.....
---------------------------------------------------------------------------
برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری مدیریت سود ( مدیریت سود تعهدی و مدیریت واقعی سود)
به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.
-----------------------------------
[1] - Earnings Management
[2] - Earnings Manipulations
[3] - Income Smoothing
[4] - Healy, P., and J. M. Wahlen
[5] - Schipper
[6] - Fern & et al
[7] - Healy, P., Wahlen
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.