مروری بر ادبیات و مبانی نظری
عدم تقارن اطلاعاتی: مفهوم، راه حل مقابله و شیوه های اندازه گیری
فهرست مطالب
تفاوت مفهوم تقارن و عدم تقارن اطلاعات.......................................................................................................3
تعریف و مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی...............................................................................................................3
پدیده اطلاعات نامتقارن.................................................................................................................................5
انواع اطلاعات نامتقارن..................................................................................................................................7
راه حل های حل مشکل اطلاعات نامتقارن......................................................................................................8
اطلاعات نامتقارن در اقتصاد اسلامی..............................................................................................................10
راههای غلبه بر عدم تقارن اطلاعات در انتخاب نامناسب..................................................................................12
راههای غلبه بر عدم تقارن اطلاعات در مخاطرة اخلاقی.....................................................................................13
سنجش میزان نامتقارن بودن اطلاعات از دید پژوهش های پیشین.................................................................14
شاخص های اندازه گیری عدم تقارن اطلاعات در بازارهای مالی........................................................................15
تحلیل رابطه مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی...............................................................................................17
منابع فارسی......................................................................................................................................................20
منابع انگلیسی...................................................................................................................................................23
تفاوت مفهوم تقارن و عدم تقارن اطلاعات
تقارن (برابري)، به معني دسترسي برابر به اطلاعات مربوط براي ارزيابي ميباشد. به عبارت ديگر مساوات يعني شرايطي كه اطلاعات بطور متقاون بين سرمايهگذاران توزيع شود. تقارن اطلاعات بدين معناست كه طرفين مبادله كننده به يك اندازه از كيفيت كالاي مورد مبادله و شرايط مبادله در بازار اطلاع داشته باشند. عدم تقارن اطلاعات به حالتي اطلاق ميشود كه يكي از طرفين مبادله كننده كمتر از طرف ديگر در مورد كالا يا وضعيت بازار، اطلاعات داشته باشد، به عبارت ديگر توزيع اطلاعات بين كليه استفاده كنندگان از اطلاعات، ناهمسان باشد. طبق نظر نورس دوگلاس هر قدر از جامعه سنتي به طرف جامعه مدرن حركت ميكنيم، ميزان عدم تقارن اطلاعات افزايش مييابد، زيرا هر قدر يك جامعه پيشرفتهتر باشد، تقسيم كار و تخصص نيز بيشتر خواهد شد. تنوع توليدات و افزايش تخصص و تقسيم كار، عدم تقارن اطلاعات (داشتن اطلاعات توسط متخصصين و نداشتن اين اطلاعات توسط ديگران) را افزايش ميدهد. در صورت عدم تقارن اطلاعات نه تنها آگاهي يكي از طرفين مبادله در مقايسه با طرف ديگر درباره برخي صفات بااهميت بيشتر خواهد بود، بلكه احتمال دارد كه او از پنهان كردن اين اطلاعات سود هم ببرد. بر طبق فرضيه رفتاري كه بر بيشينهسازي ثروت، مبتني است، اگر انجام برخي از اعمال مانند تقلب، دزدي يا دروغ داراي سودآوري بيشتري نسبت به ساير......
---------------------------------------------------------------------------
برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتی
به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.
-----------------------------------
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.