تعریف و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت
مسئولیت اجتماعی بنگاه شامل تعهدات متداومی است که از طرف بنگاهها و بصورت اخلاقی در محیطهای اقتصادی رخ میدهد تا کیفیت زندگی نیروی کار و نزدیکان آنها را بهبود دهند. ایفای مسئولیت اجتماعی بنگاه در راستای تامین منافع جامعه بگونه ای تلاش میکند که تمامی افراد جامعه از حقوق خود محافظت نموده و فعالیتهای اقتصادی صرفا در راستای انتفاع مالی نباشد (کریمی، 1395). براساس دیدگاه ویسر (2011) در کتاب نسل ها و گام های CSR می توان تکامل مسئولیت واحدهای کسب و کار را به پنج دوره اقتصادی که دارای هم پوشانی هستند تقسیم کرد:
- عصر حرص و طمع
- عصر نوع دوستی و بشر دوستی
- عصر آشوب
- عصر مدیریت
- عصر مسئولیت
به طور خلاصه واژه مسئولیت اجتماعی شرکتها به ظهور یک جنبش اشاره دارد که به دنبال وارد کردن عوامل محیطی و اجتماعی در تصمیمات تجاری شرکت ها، استراتژی تجاری و حسابداری با هدف افزایش عملکرد اجتماعی و محیطی در کنار ابعاد اقتصادی است به گونه ای که برای واحد تجاری, جامعه و محیط مفید و سودمند باشد(مک کینلی، 2008).
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به دو مقوله اشاره دارد:
1)مسئولیت برای ایجاد ارزش در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی
2)پاسخگویی شفاف به تقاضاهای ذینفعان (حساس یگانه و برزگر، 1393).
---------------------------------------------------------------
معرفی مقالات انگلیسی حسابداری در حوزه گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت ها
------------------------------------------------------------
برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با مسئولیت اجتماعی شرکت می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.
------------------------------------------------------------
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.