ادبیات و مبانی نظری
حاکمیت شرکتی
فهرست مطالب
مفاهیم حاکمیت شرکتی .................................................................................................... 4
اصول حاکمیت شرکتی.........................................................................................................4
ابزارهای حاکمیت شرکتی.....................................................................................................5
ساز و کارهای موثر بر حاکمیت شرکتی............................................................................... 6
حاکمیت شرکتی با رویکرد اسلامی........................................................................................ 9
انواع سیستم های حاکمیت شرکتی....................................................................................... 10
انواع الگوهای حاکمیت شرکتی............................................................................................. 12
مدل های حاکمیت شرکتی.................................................................................................... 14
مکانیزم های حاکمیت شرکتی و تعریف آنها........................................................................... 19
منابع فارسی ........................................................................................................................... 27
منابع انگلیسی........................................................................................................................... 29
تعریف حاکمیت شرکتی
حاکمیت شرکتی مجموعهای از فرآیندها، قوانین، سیاستها و روشهاست که به نحوه هدایت، اداره و کنترل سازمانها یا شرکتها و همچنین نحوه تعامل ذینفعان مختلف در راستای اهداف سازمان و یا شرکت میپردازد. ذینفعان عمده در مبحث حاکمیت شرکتی عبارتند از سهامداران، هیأت مدیره، مدیریت ارشد (اجرایی)، کارکنان سازمان، وام دهندگان، مشتریان، تأمین کنندگان و به طور کلی عموم جامعه(عطاء الهی و راستی، 1392). اصل اصطلاح حاكميت شركتي كلمـه يونـاني Kyberman به معني راهنمايي كردن يا اداره كردن مي باشد و از كلمه يوناني بـه كلمـه لاتين به صورت Gubernare وفرانسه قديم Governer تبديل شده است. امـا ايـن كلمـه به راههاي مختلف توسط سازمان ها يا كميته ها مطابق علايق ايدئولوژيكي آنهـا تعريـف شده است. بررسي ادبيات موجود نشان مي دهد كه هـيچ تعريـف مـورد تـوافقي در مورد حاكميت شركتي وجود ندارد. تعريف هاي موجود از حاكميت شركتي دريـك طيـف وسيع قرارمي گيرند. ديدگاههاي محدود در يكسو و ديـدگاههاي گـسترده در سـوي ديگر طيف قراردارند. در ديدگاههاي محـدود حاكميـت شـركتي بـه رابطـه شـركت و سهامداران محدود ميشود. اين الگو درقالب نظريه نمايندگي بيان ميشود................
---------------------------------------------------------------------------
برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری حاکمیت شرکتی
به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.
-----------------------------------
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
بر روی عبارت "دریافت فایل" کلیک کنید, مستقیما به صفحه مربوط به دانلود فایل ادبیات و مبانی نظری حاکمیت شرکتی هدایت خواهید شد.