ارزیابی عملکرد و اهمیت آن
ارزيابي عملكرد شركت ها از مهمترين موضوعات مورد توجه سرمايه گذاران، اعتباردهندگان، مديران و دولت ها مي باشد. در عمل معيارهاي مختلفي براي ارزيابي عملكرد وجود دارد. برخي از اين معيارها مبتني بر مدل هاي حسابداري و گروهي مبتني بر مدل هاي اقتصادي است. براي انتخاب معيار مناسب در نظرگرفتن اهداف راهبردي شركت ضرورت دارد. از جمله معيارهاي مبتني بر مدل هاي حسابداري مي توان به قيمت سهام، سود، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمايه گذاري، نسبت قيمت به سود، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري و كل بازده متعلق به سهامداران اشاره كرد. معيارهاي مبتني بر مدل هاي اقتصادي نيز شامل ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده اقتصادي، ارزش افزوده اقتصادي تعديل شده مي باشد(مجتهدزاده و همكاران، 1387). معیارهای درونی، عملکرد مدیریت را در سطح شرکت بررسی میکنند و متغیرهای مورد استفاده در این رویکرد درونی هستند. این معیارها شامل معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد از جمله سود عملیاتی، نرخ بازده داراییها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و سود هر سهم و معیارهای مبتنی بر ارزش افزوده شامل ارزش افزوده اقتصادی و مشتقات آن از جمله ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده و ارزش افزوده نقدی است. معیارهای درونی، عملکرد مدیریت را در سطح بازار مورد بررسی قرار میدهند. بر اساس این معیارها عملکرد مدیریت در صورتی مطلوب است که به افزایش در ارزش بازار سهام شرکت منجر شده باشد. از جمله مهمترین معیارهای خارجی ارزیابی عملکرد، ارزش افزوده بازار، بازده قیمت و قیمت هر سهم است(انصاری،کریمی،1388).
برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با ارزیابی عملکرد می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.