کیفیت حسابرسی و اهمیت آن
كيفيت حسابرسي پديده اي چند بعدي و ذاتاً غيرقابل مشاهده بوده و داراي ويژگي مجردي نيست كه بتوان با اندازهگيري آن عنوان كرد كه حسابرسي انجام گرفته داراي كيفيت است(ونكاتارمن[1]، 2008). انجمن گزارش مالي انگلستان(2008) چهار عامل اصلي كه در بردارنده كيفيت حسابرسي است را شامل موارد زير بيان كرده است:
- فرهنگ موسسه حسابرسي
- مهارت ها، توانايي هاي كاركنان
- اثربخشي فرآيند حسابرسي
- معتبر و مفيد بودن گزارش حسابرسي
دي آنجلو (1981) كيفيت حسابرسي را به صورت احتمال كشف و گزارش اشتباه هاي با اهميت صورت هاي مالي تعريف مي كند. او از ديد نظري، ارتباط بين كيفيت حسابرسي و اندازه موسسه حسابرسي را مطرح كرد و معتقد بود موسسه هاي بزرگ، شركت هاي بيشتري را حسابرسي مي كنند و كل دستمزد آنها بين شركت هاي كارفرما تفكيك مي شود و به كارفرماها وابستگي ندارند. بنابراين موسسه هاي بزرگ، استقلال بيشتري دارند و با كيفيت بيشتري به حسابرسي مي پردازند.
---------------------------------------------------------------------------
برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری کیفیت حسابرسی
به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.
-----------------------------------
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.