موضوع حسابداری : بررسی نقش «حسابداری آب» در احیای دریاچه ارومیه
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • محمدی
  • 1397/05/29
  • 6631
موضوع حسابداری : بررسی نقش «حسابداری آب» در احیای دریاچه ارومیه

 

 

موضوع حسابداری :

بررسی نقش «حسابداری آب» در احیای دریاچه ارومیه

 

حسابداری آب به ایجاد حساب های آب به عنوان ساز و کاری جهت کمک به فرآیند تصمیم گیری های مرتبط با آب اشاره دارد (گادفری و چالمرز، 2007). حساب های آب اطلاعاتی را در مورد موجودی و جریان ها به شکل فیزیکی و یا در برخی موارد واحد پولی فراهم می سازد. حساب موجودی آب، مقدار آب در دسترس در آغاز سال، جریان ورودی و خروجی در طی سال و موجودی پایان سال را نشان می دهد (آرتنزن و ستلهاگیل، 2007). در حال حاضر براساس حسابداری آب مبتنی بر استاندارد در استرالیا، گزارش های حسابداری آب با مقاصد عمومی شامل موارد زیر است:

  1. صورت دارایی های آب و بدهی های آب
  2. صورت تغییرات در دارایی های آب و بدهی های آب
  3. صورت جریان فیزیکی آب
  4. صورت توضیحی به شکل متن
  5. صورت پاسخگویی
  6. گواهی اطمینان دهی

 

دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران است که بیشتر از یک دهه از مواجهه آن با بحران کم‌آبی می‌گذرد. به‌طوری‌که 80درصد آن خشک شده و شوره‌زاری به وسعت 5هزار کیلومتر مربع پدید آمده است.

یکی از عوامل اصلی ایجاد بحران آب در کشور نبود یک چارچوب سازماندهی شده دقیق جهت ارائه اطلاعات در خصوص اجزای مختلف بیلان آب و میزان آب مصرفی در هر بخش و میزان قیمت نهایی اب است. به عبارتی می توان بیان داشت هیچگونه سیستم منظم حسابداری اب در کشور وجود ندارد.

با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه از نظر تاریخی که بیش ازهفتصدمیلیون سال قدمت دارد و همچنین مزایایی از قبیل داشتن انواع گونه های حیات وحش، ارزش توریستی، تفریحی و اجتماعی، ایجاد تعادل طبیعی در منطقه آذربایجان و ... و از سوی دیگر خطر خشکی کامل دریاچه؛ این سوال مطرح می باشد که «حسابداری آب» چه نقشی می توانست در جهت جلوگیری از خشک شدن آن داشته باشد؟ همچنین در شرایط فعلی «حسابداری آب» چه نقشی در احیای دریاچه ارومیه دارد؟

 

 

با توجه به توضیحات فوق و قرار گرفتن کشور در وضعیت کمبود منابع آبی و بروز خشکسالی؛ و همچنین خشک شدن قسمت اعظم دریاچه ارومیه، پیشنهاد می شود به بررسی موضوع نقش حسابداری آب در احیای دریاچه ارومیه پرداخته شود.

 

 

-----------------------------------------

 

به منظور دریافت منابع علمی (مقالات، مطالب و...) در خصوص «حسابداری آب» به پایگاه منابع علمی حسابداری مراجعه نمایید.

ورود به پایگاه

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 38 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز