« سال 1399- سال جهش تولید » : نقش حسابداری در «جهش تولید» کجاست؟
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1399/01/19
  • 9444
« سال 1399- سال جهش تولید » : نقش حسابداری در «جهش تولید» کجاست؟

«سال 1399- سال جهش تولید» : نقش حسابداری در «جهش تولید» کجاست؟

 

سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شد. از چند نگاه می توان به نقش و جایگاه حسابداری در تحقق شعار امسال اشاره نمود:

 

یک نگاه؛ مساله بازار سرمایه و عملکرد بازار می باشد:

اگر تمرکز بازار سرمایه تجهیز منابع مالی با محوریت بخش خصوصی باشد، دو قطب «بخش خصوصی» و «پتانسیل و شرایط و آمادگی بازار سرمایه» کنار هم به راحتی موجبات تحقق شعار جهش تولید را فراهم می کند.

 

نگاه دیگر، مساله سلامت اقتصادی جامعه است:

سلامت اقتصادی جامعه وابسته به حسابداران است، همانطور که پزشکان بانی سلامت جسمی و روانی جامعه هستند، حسابداران نیز مسئول سلامت اقتصادی جامعه هستند.

حسابداران ابزارهای مهمی برای شفاف سازی مسائل مالی جامعه هستند  و به طور کلی مسیر شفافیت اقتصادی از کانال حسابداری می‌گذرد. هر چقدر شفافیت مالی افزایش پیدا کند، سلامت اقتصادی نیز بهبود خواهد یافت، بنابراین با ارتقاء سلامت اقتصادی، زمینه برای جهش تولید نیز فراهم می شود.

 

نگاه دیگر، مساله ارتقاء سیستم مالی بنگاه های اقتصادی است؛

هر فعالیت اقتصادی (خرد یا کلان) نیازمند یک سیستم مالی است که این سیستم به فعال اقتصادی مسیر حرکت را نشان دهد. استفاده از واژه سیستم در این بحث نشان از دخالت عوامل مختلف در این زمینه است که یکی از این عوامل را حسابداران تشکیل می‌دهند که از قضا مهم‌ترین عامل در این زمینه است. حسابدار می‌تواند کلیه رویدادهای مالی بنگاه اقتصادی را ثبت کرده و جهت حرکت واحد اقتصادی را نشان دهد و با ارائه گزارشات مدیریتی آینده نگر، در راستای جهش تولید بنگاه اقتصادی قدم بردارد.

بعنوان مثال، حسابداران مدیریت می تواند با رویکرد مشتری مداری سعی در تولید محصولات با استراتژی نوآوری، کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین نمایند. اگر مطلوبیتها و انتظارات مشتری بطور نادرست منعکس شوند نهایتا محصول یا خدمات بوجود آمده خواست واقعی مشتری را تامین نمی کند، لذا مشتریان به سوی کالاها و خدماتی رجوع می نمایند که نیاز آنها را پاسخگو باشد که این موضوع با سیاستهای اقتصاد مقاومتی که تلاش برای تولید داخلی است همسو نمی باشد. حسابداران مدیریت میبایست با استفاده از مهندسی ارزش درصدد کاهش و یا حذف فعالیتهایی باشند که ارزش افزوده ایجاد نکنند زیرا با حذف فعالیتهای فاقد ارزش افزوده می توانند بهای تمام شده را بدون کاستن از ارزش محصول برای مشتریان کاهش دهند. همچنین حسابداران مدیریت باید با بهره گیری از تولید ناب و تفکر ناب سعی در ریشه کن کردن اتلاف منابع نمایند بدان معنا که با منابع کمتر، تجهیزات کمتر و ... به نتایج بیشتری دست یابند. بدین طریق حسابداری  می تواند نقش خود را در راستای جهش تولید بنگاه اقتصادی ایفا نماید.

 

--------------------------------------

با توجه به توضیحات فوق، پیشنهاد می شود به بررسی نقش حسابداری در تحقق شعار سال 1399 (جهش تولید)  پرداخته و نتایج آن جهت ارتقاء جایگاه و اهمیت حسابداری منتشر شود تا حسابداران و جامعه حسابداری نیز بتواند گامی در جهت تحقق «جهش تولید» بردارد......

--------------------------------------

 

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 43 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز