مفهوم استرس کاری حسابرسان و اهمیت آن
  • ادبیات و مبانی نظری
  • محمدی
  • 1396/12/02
  • 4193
مفهوم استرس کاری حسابرسان و اهمیت آن

مفهوم استرس کاری حسابرسان و اهمیت آن

استرس، پدیده‌ای پیچیده در زندگی است که گاهی مشکل ساز می‌شود و اگر انسان قادر به سازگاری با آن نباشد، جسم و روان او مورد تهدید قرار می‌گیرد. درواقع، فشار و استرس کاری علاوه برایجاد مشکلات برای فرد، پیامدهای نامناسبی را نیز برای سازمانها و ادارات دارد. پیامدهای استرس، بروز بیماریهای مختلف جسمی و روانی و آسیبهای اجتماعی مانند کاهش کیفیت و توان کاری، انزوا و رفتارهای منفعلانه یا واکنشهای تهاجمی و پرخاشگرایانه را شامل می‌شود(سازگرگرایی، 1395).

به طور کلی، عواملی که باعث استرس شغلی در محیط کار می‌شوند را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  •  عوامل فردی[1]: مثل تضاد در نقش، ابهام در نقش، تعارض در هدفهای فردی، اتفاقات غیر منتظره شخصی و مسائل اقتصادی
  •  عوامل سازمانی[2]: شامل ساختار سازمانی، فرآیندهای سازمانی، خط‌مشی‌های سازمانی، عوامل ارتباطی، الزامات شغلی، شرایط فیزیکی سازمان و مراحل حیات سازمان
  • عوامل محیطی[3]: شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل فناوری(علی‌پور، 1390).

بر طبق یک مكتب فكري، تفاوت در مشخصات فردی مانند شخصیت و شيوه سازگاري فرد، مهم‌ترین عوامل در ايجاد استرس كاري در افراد است. به عبارت دیگر، چیزی که برای یک نفر استرس‌زا است ممکن است برای دیگری مهم نباشد. این ديدگاه، راهبردهای پیشگیرانه‌اي را به دنبال داشته است كه تمركز بر كارمندان و راههايي براي كمك به آنها براي سازگاري با موقعيتهاي مختلف شغلي است(علی‌پور، 1390).

در حسابرسي نيز، عملكرد شغلي فرد به علت تأثير بر كيفيت حسابرسي، بسيار حايز اهميت است و تأخير در ارائه گزارش حسابرسي به‌طور مستقيم بر كارايي و عملكرد حسابرسي تاثیر می‌گذارد(کالبرز و همکاران، 2008). ربل و ميكائيل(1990) معتقدند كه نقش حسابرسان مستقل به دليل 1. ماهيت داشتن نقش رابط،2.  انتظارات متضاد صاحبكاران و مؤسسه و 3. پيچيدگيهاي جديد حسابرسي وعواقب مشتق شده از عملكرد ضعيف، به هر سه جزء استرس يعني ابهام نقش، تعارض نقش و گرانباري نقش حساس است(ریبل و مکائیل،[4] 1990). چرا كه آنان همواره با فشارهاي موجود در شغل از جمله درخواستهاي نيازمند به دقت بالا يا ترديد حرفه‌اي نسبت به تهيه يك گزارش حسابرسي با كيفيت بالا روبرو بوده و هستند. به عنوان نمونه، حسابرس ممكن است در مواردي بر سر دوراهي قرار گيرد، شامل زماني كه صاحبكار به او اجازه نمي‌دهد تا آزمونهاي خاصي را انجام دهد در حالي كه اين آزمونها بسيار مهم است و مي‌تواند كل كار حسابرسي براي چرخه معامله را تحت تأثير قرار دهد يا در بدترين حالت، هنگامي كه حسابرسان با هدفهاي متضادي مواجه مي‌شوند كه با كمترين هزينه كار كنند در حالي كه كيفيت كار حسابرسي با كاهش برخي از روشهاي ضروري حسابرسي، تحت تأثير قرار مي‌گيرد و يا تمام روشهاي حسابرسي را براي حفظ كيفيت حسابرسي در سطح بالا انجام دهند كه ممكن است سودآوري با افزايش هزينه‌هاي حسابرسي به خطر بيفتد(وال و همکاران، 2013). از اين رو، حسابداري و بويژه حسابرسي از ديرباز به عنوان حرفه‌اي با سطوح بالاي استرس شناخته شده است(کامبل و همکاران[5]، 1998).

 

------------------------------------------------------------

 برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با استرس کاری حسابرسان می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

 ------------------------------------------------------------

 

 

---------------------------------------------------------------------------

برای دریافت فایل کامل ادبیات و مبانی نظری استرس کاری حسابرس

به پایگاه منابع علمی حسابداری پادعلم مراجعه نمایید.

دریافت فایل

 -----------------------------------

[1] - Individual factors

[2] - Organizational factors

[3] - Environmental factors

[4] -Rebele

[5] - Campbell

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 27 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز