مطالعات انجام شده داخل کشور: اخلاق در حسابداری
  • مطالعات انجام شده داخل کشور
  • محمدی
  • 1396/12/12
  • 3825
مطالعات انجام شده داخل کشور: اخلاق در حسابداری

مطالعات انجام شده داخل کشور

در حوزه اخلاق در حسابداری

 

مقدمه

اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و چگونگی شکل گیری آن در افراد مختلف از مباحث اساسی روانشناسی هستند ‌(ابراهیمی، 1394). اخلاق در کسب و کار از سال‌های آغازین دهه 1990 جایگاه ویژه‌ای در ادبیات حوزه اخلاق پیدا کرده و جنبه‌های مختلف آن در حرفه‌های مختلف، از جمله حسابداری، مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته است‌. (طاهری، 1389)‌. از دیدگاه مالی، حرفه‏ی حسابداری یکی از حرفه‏های ساختاریافته و منضبط است و به دلیل نوع و ماهیت خدماتی که ارائه می‌کند، باید اعتبار و اعتماد عمومی جامعه را بدست آورد. دستیابی به این اعتبار و اعتماد و تقویت آن، به پایبندی فکری و عملی اعضای حرفه به ضوابط رفتاری و اخلاقی آن بستگی دارد (ابراهیمی، 1394). بررسی رابطه بین اثربخشی اصول بنیادی در حرفه حسابداری با توجه به آیات و روایات، همیشه برای صاحبان شرکت‌ها، سهامداران و محققان این حرفه ایجاد دغدغه‌ نموده است‌. به طور کلی، اخلاق یکی از مسائل اساسی همه جوامع در طول تاریخ بوده و عاملی است که وجود آن زینت بخش زندگی و فقدان آن، باعث جدایی انسانیت از جامعه انسانی می‌شود‌. لزوم پرداختن بیشتر به مسئله اخلاق توسط حسابداران، موجب طرح این فرضیات شده که، اخلاق اسلامی برای زندگی اقتصادی، رهنمودهای اخلاقی ویژه ای دارد و اصول بنیادی اخلاق حرفه ای حسابداری قابل انطباق با اصول اخلاق اسلامی است (ناظم زاده گان، 1394)‌.

..

..

..

در ادامه به بررسی مطالعات انجام شده در حوزه اخلاق در حسابداری پرداخته می شود.

 

مطالعات انجام شده داخل کشور

قنبرپور (1395) به بررسی رویکرد اخلاقی استادان حسابداری، مالی و مدیریت دانشگاه‌های استان گیلان با استفاده از مفاهیم ایده آل گرایی و نسبی گرایی پرداخت‌. بدین منظور از پرسش نامه وضعیت اخلاقی  (EPQ) برای ارزیابی رویکرد اخلاقی استفاده شده است که شامل ۲۰ سوال در مورد نسبی گرایی و ایده آل گرایی می‌باشد‌.  تحلیل داده‌ها با استفاده نرم افزار spss و با آزمون t و تحلیل واریانس در هر دو سطح نسبی گرایی و ایده آل گرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت‌. با توجه به یافته‌ها مشخص گردید: بین ایده آل گرایی اساتید رشته‌های حسابداری، مالی و مدیریت با سوابق مختلف بین دو گروه تا ۵ سال و ۱۰ تا ۱۵ سال همچنین دو گروه ۵ تا ۱۰ و ۱۰ تا ۱۵ سال تفاوت معنی دار وجود دارد‌. بین رویکرد اخلاقی اساتید رشته‌های حسابداری، مالی و مدیریت با گروه‌های سنی بین دو گروه تا ۳۰ سال و ۳۱ و ۴۰ سال معنی دار است‌ و در نهایت بین ایده آل گرایی اساتید رشته‌های حسابداری، مالی و مدیریت با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد‌.

 کریمی‌امیر (1394) با تأکید بر شاخصه‌های دینداری (بعد اعتقادی و بعد پیامدی)، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان به‌عنوان برخی از زمینه‌های اصلی فرهنگ در جوامع به همراه نوع جنسیت، رابطه‌های احتمالی بین این شاخصه‌ها و اخلاق کاری در حسابداران را مورد بررسی قرارداد‌. همچنین به بررسی تفاوت‌های سطوح اخلاق کاری در شرکت‌های دولتی و خصوصی پرداخت‌. جامعه آماری، حسابداران شرکت‌های دولتی و خصوصی شهر رشت بوده است و با استفاده از فرمول تعیین جامعه آماری نامحدود مشخص شد که بایستی میان 220 حسابدار پرسشنامه توزیع گردد که برای اطمینان از پوششِ محدودیت‌های احتمالی این تعداد به 250 واحد افزایش یافت‌. درنهایت 205 واحد از پرسشنامه‌ها بدون نقص و کامل دریافت گردید‌. بر اساس نتایج، مشخص گردید که دینداری، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان بر اخلاق کارِ حسابداران اثرگذار هستند‌. از طرفی، رابطه‌ای بین نوع جنسیت و اخلاق کار حسابداران مشاهده نشد‌. همچنین، بررسی نتایج، حاکی از تفاوتِ معنادار سطوح اخلاق کار در حسابدارانِ شرکت‌های دولتی و خصوصی بوده است‌.

 

-----------------------------------------------------------

 برای دریافت مطالعات انجام شده در حوزه اخلاق در حسابداری می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

 ------------------------------------------------------------

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 16 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز