پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور: ارزش شرکت
  • مطالعات انجام شده داخل کشور
  • محمدی
  • 1396/12/24
  • 3820
پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور: ارزش شرکت

مطالعات انجام شده داخل کشور

در حوزه ارزش شرکت

 

مقدمه

از اهداف اصلی شرکت‌ها افزایش ارزش شرکت و بیشینه‌سازی ثروت سهامداران است (نظری، 1394). حداکثر کردن ارزش ایجاد شده تنها در سایه به کارگیری کارا و اثربخش منابع، میسر است که خود نیازمند برنامه‌ریزی و کنترل دقیق عملیات شرکت است (فرامرزی، 1395). مدیریت برای افزایش ارزش شرکت می‌کوشد تا مجموع ارزش فعلی خالص جریان‌های نقدی آینده را به حداکثر برساند. تصمیمات مدیران شرکت‌ها بر افزایش یا کاهش ارزش‌های شرکت‌ها اثر تعیین کننده ای دارد. از این نظر، تصمیمات مدیران باید بگونه ای باشد تا ارزش شرکت به بالاترین حد ممکن خود برسد (جعفری سیاهگورابی، 1395). مدیران در اجرای برنامه‌های تجاری، از توان انتخاب راهبردهای مختلف مدیریتی برخوردارند که هر یک از این روش‌ها منجر به ایجاد جریان‌های نقدی متفاوتی خواهد شد که درنهایت، کارایی مدیریت، مستلزم انتخاب راهبردهایی است که به بالاترین ارزش مورد انتظار برای شرکت بی انجامد (هدایتی، 1395).

بررسی ها نشان داده، رقابت در بازار محصول به عنوان یک ساز و کار حاکمیتی برون سازمانی و یک عامل مهم و حیاتی در اتخاذ تصمیمات افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها مطرح شده و به عنوان یک مولفه اثرگذار بر ارزش سهام شرکت‌ها نیز نقش‌آفرینی می‌کند (زارع وسطی، 1395).  همچنین سرمایه در گردش یکی از مباحثی مهم در مدیریت زنجیره تأمین از نگاه مالی می‌باشد و اگر به خوبی مدیریت شود منافع عظیمی عاید شرکت‌ها می‌گردد. مدیریت اقلام سرمایه در گردش به منظور انتخاب بهترین راهبرد که منجر به افزایش بازدهی، توان نقدینگی، توان پرداخت بدهی و تداوم فعالیت واحد انتفاعی می‌گردد. بنابراین مدیریت بهتر سرمایه در گردش می‌تواند ارزش شرکت‌ها را افزایش دهد (زارع، 1394).

...

...

در ادامه به بررسی پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه ارزش شرکت پرداخته می شود.

 

پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه ارزش شرکت

  1. قاسم زاده (1396) به بررسی تاثیر انتخاب بدهی بر ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. جامعه آماری پژوهش نیز کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۵ ساله بین سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۴ می‌باشند. برای انتخاب حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، تعداد ۱۶۱ شرکت انتخاب شدند و به این ترتیب، در مجموع تعداد کل مشاهدات ۸۰۵ سال- شرکت می‌باشد. نتایج نشان داد شرکت‌هایی که وام بانکی آنها بیشتر از سهام آن‌ها می‌باشد و هم چنین، شرکت‌هایی که وام بانکی منهای سهام به دارایی کل اول دوره بالاتر می‌باشد، دارای ارزش(شاخص نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام) پایین تری می‌باشند. علاوه بر این، متغیرهای وام بانکی منهای سهام به دارایی کل اول دوره و نسبت وام بانکی به(وام به علاوه سهام) دارای اثر منفی و معناداری بر کیوتوبین شرکت‌ها می‌باشد و این در حالی است که فزونی تامین مالی از طریق وام بانکی نسبت به سهام اثر معناداری بر کیوتوبین نمی‌باشد.

 

  1. گل محمدی شورکی (1396) به بررسی تأثیر مدیریت ذینفعان بر عملکرد شرکت، ارزش شرکت و سیاست سود تقسیمی مطابق با تحلیل‌های تئوری نمایندگی و تئوری ذینفعان پرداخت. برای سنجش شاخص مدیریت ذینفعان، جریان‌های نقدی پرداختی به هر یک از گروه‌های ذینفع مبنا قرار گرفته است. برای بررسی موضوع، نمونه‌ای متشکل از ۲۲۰ شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ انتخاب و داده‌ها با استفاده از رگرسیون تجزیه ‌و تحلیل شده است. شواهد نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین مدیریت ذینفعان با نرخ بازدهی دارایی‌ها، نسبت سود ناخالص به فروش و نسبت سود خالص به فروش به عنوان شاخص‌های عملکرد مالی شرکت وجود دارد. هم چنین شواهد حاکی از این موضوع است که رابطه مثبت و معنی‌داری بین مدیریت ذینفعان و سود تقسیمی و رابطه منفی و معنی‌داری بین مدیریت ذینفعان و ارزش بازار شرکت وجود دارد. در مجموع نتایج حاکی از این موضوع است که مدیریت ذینفعان در محیط تجاری ایران در جهت منافع سهامداران صورت می‌گیرد و مفاهیم تئوری نمایندگی از برجستگی و نمود بیشتری برخوردار است.

 

  1. مهربانی (1396) به بررسی رابطه ی تنوع فعالیت شرکت، مدیریت سود و ارزش شرکت در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. بدین منظور 127 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را براساس حذف سیستماتیک انتخاب و اطلاعات به کمک نرم افزارSpss16 وEviews 6. بررسی شدند. بررسی ضرایب رگرسیونی فرضیه‌ها نشان داد تنوع صنعتی و جغرافیایی شرکت بر مدیریت سود اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدیریت سود بر رابطه ی تنوع جغرافیایی شرکت و ارزش شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد. مدیریت سود بر رابطه ی تنوع صنعتی شرکت و ارزش شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت بررسی ضرایب در فرضیه آخر نشان داد که هرچه مدیریت سود افزایش یابد، تنوع جغرافیایی و صنعتی بیشتر منجر به کاهش ارزش شرکت و مدیریت سود بر رابطه ی تنوع جغرافیایی و صنعتی شرکت و ارزش شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد. 

 

------                         ------

دریافت فایل پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه ارزش شرکت

------                         ------

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 17 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز