پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور: پیش بینی سود مدیریت
  • مطالعات انجام شده داخل کشور
  • محمدی
  • 1396/12/26
  • 3581
پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور: پیش بینی سود مدیریت

مطالعات انجام شده در داخل کشور

در حوزه پیش بینی سود مدیریت

 

 

مقدمه

یکی از راه‌های تعامل مدیران با بازارهای سرمایه، ارائه اطلاعات در رابطه با سود شرکت است، مدیران نه تنها با استفاده از افشا اطلاعات مربوط به سود، نیاز‌های اطلاعاتی استفاده کنندگان را تامین می‌کنند‌، بلکه می‌توانند با استفاده از آن رفتار بازار را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از این اطلاعات مربوط به سود، پیش‌بینی سود و تعداد دفعات بازنگری آن می‌باشد (آذرنیاد، 1395). پیش بینی سود در تصمیم گیری‌های اقتصادی نقش مهمی‌را ایفا می‌کند. در سطح یک بنگاه اقتصادی، سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مدیریت و سایراستفاده کنندگان صورت‌های مالی به پیش بینی‌های خود یا دیگران اتکا می‌نمایند ازآنجا که بیشتر استفاده کنندگان صورت‌های مالی مستقیم به اطلاعات دسترسی ندارند به ناچار به پیش بینی‌های ارائه شده توسط مدیریت اتکا می‌نمایند. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار کشور شرکت‌های بورسی را ملزم نمود تا پیش بینی‌های آتی سود را به صورت پیش بینی سود هرسهم ارائه دهند. اهمیت سود پیش بینی شده به میزان انحرافی که با مقدار واقعی آن دارد، وابسته است. هرچه میزان این انحراف کمترباشد، پیش بینی از دقت بیشتری برخوردار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بازار برای برآورده شدن انتظارات سود هرسهم ارزش قابل ملاحظه ای قائل است و نسبت به برآورده نشدن آن نیز واکنش نشان می‌دهد. زمانی که سود هر سهم فراتر از انتظارات باشد، بازار نسبت به آن دید خوش بینانه ای دارد و آن را خبر خوب تلقی می‌کند. زمانی که سود هر سهم پایین تر از پیش بینی آن باشد، اعتبار شرکت در برآوردن انتظارات کاهش می‌یابد (حسین پورمقیمی، 1396). فراوانی پیش بینی عبارت است از تعداد دفعاتی که در طول یک دوره مالی، مدیر اقدام به انتشار پیش بینی سود هر سهم نموده و از این طریق اطلاعات و رویدادهای جدید مرتبط با شرکت را به استفاده کنندگان منتقل می‌کند. دقت پیش بینی، میزان تقارن سود پیش بینی شده با سود واقعی است که بطور موثر قابلیت اعتماد اطلاعات پیش بینی شده را افزایش می‌دهد (رحمانی، 1395). خطای پیش‌بینی تفاوت بین مقادیر پیش‌بینی شده با مقادیر واقعی می‌باشد. (شریفی پور، 1392). دقت پیش بینی سود می‌تواند بر کارایی سرمایه گذاری تاثیر بگذارد. پیش بینی می‌شود که با افزایش دقت پیش بینی سود، کارایی سرمایه گذاری افزایش و سرمایه گذاری بیش از حد و سرمایه گذاری کم تر از حد کاهش یابد (نقدی، 1394 ). بر اساس تئوری نمایندگی، دقت پیش بینی سود نقش با اهمیتی را در راهبری رفتارهای فرصت طلبانه مدیران ایفا می‌کند (زنگنه پارسا، 1394).

 

 در ادامه به بررسی مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه پیش بینی مدیریت از سود پرداخته می شود.

 -----------------------------------

فایل کامل پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه پیش بینی مدیریت از سود در پایگاه منابع علمی پادعلم موجود است. دریافت فایل

 -----------------------------------

 

مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه پیش بینی مدیریت از سود

 علی خانی (1396) به بررسی تغییرات بازده با خوانایی گزارش‌های پیش‌بینی سود و گزارش حسابرسی آن برای ۱۰۹ شرکت پذیرفته شده بورس در بازه زمانی ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۳ پرداخت. همچنین مدل‌های تحقیق با استفاده از رگرسیون چندگانه پردازش شده است. نتایج تحقیق حاکی از عدم معنی‌داری رابطه تغییرات مثبت و منفی بازده با خوانایی گزارش پیش‌بینی سود ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه در روش‌های فلش و گانینگ می‌باشد. همچنین یافته‌ها حاکی از عدم معنی‌داری رابطه بین تغییرات مثبت و منفی بازده با خوانایی گزارش حسابرسی پیش‌بینی سود می‌باشد.

نجف پور کردی (1396) به بررسی تبیین روابط فرا اطمینانی مدیریت، چسبندگی هزینه‌ها، دقت پیش‌بینی سود مدیریت و ارتباط ارزشی (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) پرداخت. مطالعه بر اساس اطلاعات ۱۱۲۰ سال/‌شرکتِ شرکت‌های بورس تهران طی ۸۴ تا ۹۳ انجام گردید. نتیجه فرضیه اول نشان داد که علاوه بر وجود چسبندگی هزینه‌ها با استفاده از هر دو معیار (بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه‌های عمومی، اداری و فروش) در نمونه‌های پژوهش، بین فرااطمینانی مدیریت و چسبندگی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد؛ یعنی فرااطمینانی سبب افزایش چسبندگی هزینه‌ها گردیده است. نتایج فرضیه دوم نیز بیانگر آن است که بین فرا اطمینانی مدیریت و ارتباط ارزشی رابطه منفی و معنی‌داری وجود داشته و فرااطمینانی سبب کاهش ارتباط ارزشی شده است. نتیجه فرضیه سوم با شروط روش بارون وکنی (۱۹۸۶)، نشان داد که چسبندگی بر رابطه فرااطمینانی مدیریت و ارتباط ارزشی تاثیر میانجی نداشته وفرضیه تایید نگردید. فرضیه چهارم که تاثیر فرااطمینانی مدیریت بردقت پیش‌بینی سود را آزمون نموده حاکی از تاییدفرضیه و رابطه منفی و معنی‌دار متغیرهامی‌باشد. نتایج فرضیه پنجم حاکی است که چسبندگی بردقت سود پیش‌بینی شده تاثیر منفی و معنی‌داری دارد. نتیجه فرضیه ششم باشروط روش بارون وکنی نشان داد که فرااطمینانی ازطریق چسبندگی بردقت پیش‌بینی سود مدیریت تاثیر دارد ولذا فرضیه تایید می‌گردد. در نهایت نتیجه فرضیه هفتم نیز بیان‌گر تفاوت معنی‌دار بین سودپیش‌بینی شده با استفاده از مدل چسبندگی و پیش‌بینی سود مدیریت بوده است.

کمالی اردکانی (1395) به بررسی رابطه خطای پیش بینی سود بر بازده غیرعادی و ریسک سیستماتیک پرداخت. بدین منظور دو فرضیه ارایه شده است. فرضیه‌های مزبور وجود روابط بین خطای پیش بینی سود و بازده غیر عادی سهام و همچنین خطای پیش بینی سود و ریسک سیستماتیک را بررسی و آزمون کرده اند. همچنین برای کنترل اثرات سایر عوامل تأثیرگذار بر مدل، متغیرهای کنترلی نظیر اندازه شرکت، سودآوری، اهرم مالی، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و شاخص بحران مالی اوهلسون نیز در مدل استفاده شده است. برای آزمون فرضیه‌ها، تعداد 102 شرکت در طی سال‌های 1389 تا 1393 از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده و متغیرهای پژوهش با استفاده از مدل داده‌های تلفیقی ایستا و روش حداقل مربعات تعمیم یافته تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر وجود یک رابطه معنادار بین خطای پیش بینی سود و بازده غیرعادی سهام و وجود رابطه معنادار بین خطای پیش بینی سود و ریسک سیستماتیک است.

دوستی(1395)به بررسی تاثیر پیش بینی مدیریت سود بر پیش بینی‌های محققان در شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. از 11 عامل موثر در پیش بینی مدیریت سود که توسط مطالعات صورت گرفته ی پیشین شناسایی شده، برای سنجش توانایی آنالیزگران در پیش بینی مدیریت سود با کمک نرم افزار EVIEWS استفاده گردیده است. نتایج نشان داد که، پیش بینی مناسب سود مدیریت دارای اثر منفی بر آنالیز تحلیل گران بازار دارد.

 

------                         ------

دریافت فایل پیشینه مطالعات انجام شده داخل کشور در حوزه پیش بینی مدیریت از سود  در پایگاه منابع علمی پادعلم

------                         ------

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 29 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز