موضوع و مقاله بیس حسابداری : هزینه نمایندگی
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • محمدی
  • 1396/11/15
  • 5089
موضوع و مقاله بیس حسابداری : هزینه نمایندگی

هزینه های نمایندگی و اهمیت آن

   رابطه نمايندگي قراردادي است كه به موجب آن افراد و گروه هاي مختلف، فرد يا گروهي را به به عنوان مباشر يا نماينده خود انتخاب مي كنند و او را در جايگاه مسئول و مامور ارائه مجموعه اي ازخدمات مشخص، قرار مي دهند(وانداوالاس، 1384). انعقاد اين قرارداد مستلزم تفويض اختيار تصميم گيري به نماينده و همچنين پرداخت حق الزحمه به وي مي باشد. با ايجاد رابطه نمايندگي، هر يك از طرفين به دنبال حداكثر كردن منافع شخصي خود مي باشند. به عبارت ديگر بايد توجه داشت كه افراد موجود در جامعه به طور ذاتي به دنبال حداكثر كردن منافع خود مي باشند و مدير يا نماينده نيز از اين قاعده مستثني نمي باشد و علاقمند است در راستاي حداكثر نمودن منافع خود قدم بردارد. مشكل اينجاست كه در برخي موارد الزاماً افزايش ثروت مديران يا نمايندگان در راستاي افزايش منافع ساير ذينفعان از جمله مالك يا سهامداران نيست. از اين رو تضاد منافعي بين دو طرف قرارداد رخ مي دهد و مالكان يا سهامداران جهت كاهش تضاد مزبور و همسو نمودن منافع نمايندگان با منافع خود و همچنين رفع شرايطي كه مدير مي تواند در راستاي منافع شخصي خود قدم بردارد، متحمل هزينه هايي مي شوند. اين هزينه ها را هزينه هاي نمايندگي ناميده اند(پورحيدي و همكاران، 1391).

نظام راهبري شركت، يكي از ساز و كارهاي تخفيف مسئله نمايندگي است(مشايخ و اسماعيلي، 1385). بررسي ها نشان مي دهد كه هزينه هاي نمايندگي مي تواند متاثر از متغيرهاي مختلف مرتبط با شركت ها باشد كه روشن شدن رابطه اين متغيرها، مستلزم بررسي و رابطه سنجي مي باشد.(سينگ و ديويدسون، 2003). تئوری نمایندگی(کارگزاری) در متون مختلف از جمله اقتصاد(موریس و دیگران، 2001)، بیمه (هابریچ، 2001)، مدیریت(جنسن،1998) و حسابداری(بیمن، 1982؛ نمازی، 1985) ظاهر شده است. این نظریه مربوط به موردی است که یک نفر مسئولیت تصمیم گیری در خصوص توزیع منابع مالی و اقتصادی و یا انجام خدمتی را طی قرارداد مشخصی به شخص دیگری واگذار می نماید.  شخص اول را در اصطلاح صاحبکار(مالک) و شخص دوم را اصطلاحاً نماینده(کارگزار) می‌نامند(نمازی، 1384).

چنانچه رابطه نمايندگي برقرار گردد، حذف كليه هزينه هاي نمايندگي مستلزم شرايط ايده آلي است كه در عمل هيچ گاه مشاهده نمي شود(ليونتيس، 2011). هر چه هزينه هاي نمايندگي در يك شركت افزايش يابند،‌ نشانگر افزايش شدت تضاد منافع در آن شركت مي باشد(رجبي و همكاران، 1387). جهت سنجش هزينه هاي مزبور از معيارهاي مختلفي استفاده مي شود. سه مورد از مهمترين اين معيارها نسبت هاي كارايي، تعداد شركت هاي تحصيل شده توسط شركت و تعامل بين جريان هاي نقد آزاد و فرصت هاي رشد مي باشند(فلوراكيس، 2008).  

 

برای دریافت مقالات انگلیسی در رابطه با هزینه نمایندگی  به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

ورود به پایگاه

------------------------------------------------

لینک دریافت راهنمای کاربردی نگارش پروپوزال + نمونه پروپوزال تکمیل شده   لینک دریافت

 

لینک دریافت راهنمای نگارش فصل اول + نمونه فصل اول تکمیل شده           لینک دریافت

لینک دریافت راهنمای نگارش فصل دوم + نمونه فصل دوم تکمیل شده          لینک دریافت

لینک دریافت راهنمای نگارش فصل سوم + نمونه فصل سوم تکمیل شده         لینک دریافت

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 6 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز