موضوع پیشنهادی: بررسی میزان انطباق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی با مبانی حسابداری اسلامی
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1398/06/29
  • 3108
موضوع پیشنهادی: بررسی میزان انطباق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی با مبانی حسابداری اسلامی

 

میزان شناخت مدافعان پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی از انطباق یا عدم انطباق این استانداردها با مبانی حسابداری اسلامی تا چه میزان است؟

 

بعضی از صاحب نظران مبانی اقتصاد اسلامی را با اقتصاد غربی کاملا متفاوت می دانند. در اسلام انسان امانت دار است. در صورتی که در غرب انسان مالک نهایی شناخته می شود. لذا پاسخگویی نهایی مسلمان از نظر مسائل مالی در برابر خداوند است و چنین پاسخگویی از طریق زکات و خمس در عمل پیاده میشود. در غرب حداکثرسازی سود، فردگرایی، منافع شخصی زیربنای حرکت های اقتصادی است اما یک مسلمان پایبند به ارزش های اسلامی در پی سود معقول، منافع جمعی و انصاف و عدالت است (بایدون و ویلت[1]، 2000؛ طاهری[2]، 1999). در اسلام بعضی از معاملات رایج در غرب مانند ربا، قمار، تجارت مشروبات الکلی عملی حرام است و ممنوع است. بعضی از رهبران دینی معتقدند، فعالیتهای اقتصادی در اسلام بر دو ستون اخلاقی عدالت و احسان استوار است. بنابراین تجارت اسلامی باید بر پایه این ارزش ها انجام شود (یایا و حمید[3]، 2004).

زیربنای اقتصاد اسلامی کاملا متفاوت از زیربنای اقتصاد غربی است؛ چنین استدلال شده است که اولا، سیستم غربی بر پایه اصول حاکمیت فردی و حقوق مالکیت خصوصی استوار است، در حالی که اقتصاد اسلامی بر مبنای اصول مالکیت چندگانه است. در جامعه سرمایه داری، مالکیت عمومی تنها وقتی به رسمیت شناخته میشود که ضرورت اجتماعی وجود داشته باشد، در حالی که قانون اسلام مالکیت فردی، مالکیت دولتی و مالکیت عمومی را به دنبال این اصل که همه چیز متعلق به خداوند است و اموال در دست انسان امانتی است که باید در قبال آنها پاسخگو باشد، به رسمیت می شناسد.

به طور کلی؛ تدوین و اجرای هر نوع استانداردی، باید مطابق و محدود به موازین اسلامی در ایران باشد و از آنجا که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در ایالات متحده و با نگرش اقتصاد سرمایه داری تدوین شده است، این احتمال وجود دارد که بخش هایی از این استانداردها تضادهای احتمالی با اصول دین مبین اسلام داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد که برخی از خبرگان و صاحبنظران در حوزه حسابداری، به دفاع از پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی پرداختند؛ سوال اینجاست که آیا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی با مبانی حسابداری اسلامی انطباق دارد؟ همچنین میزان شناخت مدافعان پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی از انطباق یا عدم انطباق این استانداردها با مبانی حسابداری اسلامی تا چه میزان است؟

 

 

----------------------------

پیشنهاد می شود، موضوع فوق توسط پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و فرهیختگان رشته حسابداری مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مطالعات منتشر شود.

 ----------------------------

 

منابع علمی(مقالات، مطالب و...) در خصوص «حسابداری اسلامی و استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی» در پایگاه منابع علمی حسابداری موجود است.

ورود به پایگاه

[1] -Baydoun & Willett

[2] -Taheri

[3] -Yaya & Hameed

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 16 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز