موضوع پیشنهادی: طراحی مدل حسابداری اسلامی : نیاز کشورهای جهان اسلام
  • معرفی به‌روز ترین مقالات حسابداری و محورهای مطالعاتی
  • پادعلم
  • 1399/06/21
  • 2921
موضوع پیشنهادی: طراحی مدل حسابداری اسلامی : نیاز کشورهای جهان اسلام

 

طراحی مدل حسابداری اسلامی : نیاز کشورهای جهان اسلام

 

صرف نظر از اینکه حسابداری علم است یا هنر یا سیستم اطلاعاتی، آنچه جهانیان را به سمت حسابداری سوق می دهد، چیزی نیست جز اطلاعاتی که از حسابداری منتج می شود. حال می خواهد این اطلاعات مصرف درون سازمانی و مدیریتی داشته باشند و یا اینکه مصرف برون سازمانی برای دولت و سهامداران و نظیر اینها. پس آنچه نیاز به حسابداری را منجر می شود نیاز اطلاعاتی است.

 

این اطلاعات مورد نیاز می تواند مالی (مادی) یا حتی غیرمالی (ارزشی / معنوی) باشد. کاری که حسابداران در سراسر دنیا انجام می دهد این است که رویدادها و مبادلات مالی رخ داده در خصوص یک واحد اقتصادی را به زبان حسابداری که زبان تجارت است تبدیل می کنند و در قالب گزارش های استاندارد که به آنها گزارشات مالی گفته می شود، ارائه می دهند که این همان بُعد مالی (مادی) حسابداری می باشد. در واقع در این بعد مالی (مادی) است که حسابداران با استفاده از معادله دیرین حسابداری دوطرفه، به ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی می پردازند. ما نیز در این خصوص با همگان هم عقیده ایم که بخش مالی (مادی) حسابداری در همه جا و همه ادیان و مذاهب تقریبا مشابه است و اصلا تدوین استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی نیز بر همین بعد تاکید دارد. اما نکته حائز اهمیت در اینجا نهفته است که حتی بر جهان شمول بودن استانداردهای بین المللی حسابداری نیز ایراداتی وارد است و تحقیقات نشان می دهد که تفاوت های فرهنگی، قانونی و حتی دینی می تواند مانع از بکارگیری کامل این استانداردها در کلیه کشورهای جهان شود ( یانگ، 2013؛ اسکتارزیاد، 2011). اینجاست که بعد ارزشی (معنوی) حسابداری خودش را به خوبی آشکار می سازد.

حسابداری اسلامی، یک سیستم اطلاعاتی است که به گزارش بعد ارزشی (معنوی) رویدادهای مالی و غیرمالی رخ داده در واحد اقتصادی با محوریت موازین اسلامی می پردازد (دیانتی دیلمی و مشهدی، 1395).

با توجه به توضیحات فوق و روشن شدن وجود ایرادات اساسی در استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و همچنین عدم سنخیت این استاندارد با مبانی فرهنگی، قانونی و دینی کشورهای جهان اسلام، از این رو ضروری است، اصول و مفروضات بنیادی حسابداری اسلامی تدوین و به کار گرفته شود.

 

-----------------

منبع:  دیانتی دیلمی، زهرا؛ مشهدی، سیده پریسا.(1395).بررسی امکان سنجی پیاده سازی حسابداری اسلامی در ایران؛ از منظر خبرگان دانشگاهی. تحقیقات مالی اسلامی

 

 

با توجه به توضیحات فوق؛ پیشنهاد می شود که محققان به موضوع « طراحی مدل حسابداری اسلامی » و « تدوین مبانی، اصول و مفروضات حسابداری اسلامی»  پرداخته و مدل های اجرایی پیاده سازی آن پیشنهاد گردد.

 

 

--------------------------------------

منابع علمی(مقالات، مطالب و...) در خصوص «حسابداری اسلامی» در پایگاه منابع علمی حسابداری موجود است.

ورود به پایگاه

 

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 28 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز