تعریف سیاست تقسیم سود و اهمیت آن
  • ادبیات و مبانی نظری
  • محمدی
  • 1396/11/26
  • 6739
تعریف سیاست تقسیم سود و اهمیت آن

سیاست تقسیم سود و اهمیت آن

سود نقدی عبارت است از قسمتی از عایدات شرکت که به صورت نقد به سهامداران پرداخت می شود. توزیع سود نقدی قدیمی ترین و معمولی ترین راه انتقال بازده از طرف شرکت ها به سهامداران می باشد. یکی از عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری سرمایه گذاران، صورت سود و زیان و اقلام آن می باشد. مدیریت شرکت همواره باید در خصوص نگهداری و یا توزیع تمام یا بخشی از سود سهام نقدی تصمیم گیری کند(شجاع، 1391).

تقسیم سود از دو جنبه بسیار مهم، قابل بحث است. از یک طرف عامل اثرگذار بر سرمایه گذاری های پیش روی شرکت ها است. از طرف دیگر بسیاری از سهامداران شرکت خواهان تقسیم سود نقدی هستند، از این رو مدیران با هدف حداکثر کردن ثروت همواره باید بین علایق مختلف آنان و فرصت های سودآور سرمایه گذاری تعادل برقرار کنند. بنابراین تصمیمات سود تقسیمی که از سوی مدیران شرکت ها اتخاذ می شود بسیار حساس و دارای اهمیت است(اعتمادی و چالاکی، 1384).

تشریح و تبیین سیاست تقسیم سود شرکت ها و عوامل تعیین کننده آن یکی از بزرگترین چالشهایی است که همواره پیش روی متفکران حوزه اقتصاد مالی بوده است؛ پژوهشگران متعدد پس از انجام چندین دهه بررسی و مطالعه در این خصوص، هنوز نائل به درک کامل تمامی عوامل اثرگذار بر سیاست تقسیم سود شرکت و چگونگی تعامل بین این عوامل نگردیده اند(اعتمادی و کجانی، 1396).

 

 

 ------------------------------------------------------------

 برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با سیاست تقسیم سود می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

 ------------------------------------------------------------

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 29 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز