تعریف مفهومی و عملیاتی تامین مالی
  • تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای حسابداری و مالی
  • محمدی
  • 1396/10/23
  • 5550
تعریف مفهومی و عملیاتی تامین مالی

 

  • تامین مالی و اهیمت آن:

شركت ها در تصميمات تامين مالي، با دو منبع تامين مالي داخلي و تامين مالي خارجي روبه رو هستند. منابع مالي داخلي، شامل جريان هاي وجوه نقد حاصل از فعاليت هاي عملياتي، فروش دارايي ها و سود انباشته و منابع مالي خارجي در برگيرنده وجوه تحصيل شده از طريق بازار مالي مانند، انتشار اوراق مشاركت، صدور سهام جديد و دريافت تسهيلات مالي از بانك هستند. مديران بايد تصميم بگيرند وجوه مورد نياز خود را چگونه تامين كنند و منابع مالي در دسترس را چگونه مصرف كنند. آنها مي توانند اين منابع مالي را صرف پرداخت سود به سهامداران، اجراي پروژه هاي سرمايه گذاري سودآور، تسويه بدهي‌هاي موعد رسيده و افزايش سرمايه در گردش كنند(فرانك و گويال،‌2003). تامين مالي شركت ها و ساختار بدهی اعم از نوع بدهی و سررسید بدهی شرکت ها يكي از چالش برانگيزترين مباحث در حوزه بازارهاي تامين سرمايه است. ساختار سررسید بدهی به عنوان مهمترين پارامتر موثر بر ارزش شركت ها و براي جهت گيري آنها در بازارهاي سرمايه مطرح گرديده است. تصمیم‌گیری در مورد ساختار بدهی به معنی تامین مالی شرکت، همچون سایر تصمیمهای مدیران بر ارزش شرکت اثرگذار است. مدیران به‌عنوان نمایندگان صاحبان سهام، ترکیب ساختار بدهی شرکت را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا در روند افزایش ارزش شرکت که همانا افزایش ثروت سهام‌داران است، تاثیر مثبت به جای گذارد. لذا تعیین یک ساختار بهینه و تامین منابع مالی در شرکتها دارای اهمیت ویژه‌ای است(بوكپين[1]، 2009).

 

  • تعریف مفهومی تامین مالی:
  • تامين مالي در شركت ها به دو صورت انجام مي شود: 1) تامين مالي از طريق بدهي و 2) تامين مالي از طريق سهام. تامين مالي از طريق بدهي پولي است كه معمولاً در مقابل يك وثيقه به مالك كسب و كار داده مي شود؛ مشروط بر اين كه اصل بدهي به همراه بهره اي ثابت يا متغير در زماني خاص بازپرداخت شود. (شيخ و همكاران، 1392).
  • تعریف عملیاتی تامین مالی:

برخی محققین به منظور اندازه گیری رفتار تامین مالی از نسبت اهرم مالی استفاده می کنند که برابر است با کل بدهی های شرکت تقسیم بر کل دارایی های شرکت i در سال t(دلکور[2]، 2007)

 

برای دریافت مقالات و مطالب در رابطه با تامین مالی می توانید به پایگاه منابع پادعلم مراجعه نمایید.

 

[1] - Bokpin

[2]-Delcoure

به مطلب بالا امتیاز دهید

و پیشنهاداد و نقطه نظرات خود را در خصوص مطلب بالا برای ما ارسال نمایید.

5از 5براساس 21 رای
0 ثبت نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پاد علم می‌باشد
طراحی سایت توسط نوپرداز